Sok autós jobban érzi magát, ha járművét egy kamera figyeli, amely baleset esetén a teljes utat is rögzíti. Az egyik az 70mai Dash Cam Omni X200, amelyet részletesen teszteltünk. A modern és stílusos kialakítás mellett mesterséges intelligencia funkciókat és 360°-os elforgatást is kínál.
Az ismertetőben szó lesz arról, hogyan telepítsünk egy ilyen kamerát az autóba, majd a különböző feltételek melletti képminőségre koncentrálunk, de nem feledkezünk meg a vezérlési, alkalmazási és beállítási lehetőségekről sem.
Hol kapható 70mai Dash Cam Omni?
Átadta nekünk a 70mai Dash Cam Omni-t felülvizsgálatra a gyártó hivatalos áruháza 70mai az Aliexpressen. Itt vásárolhat fényképezőgépet a legjobb piaci áron, miközben gyakran egy európai raktárban is kapható. Az aktuális kuponokat cikkünkben találja:
A 70mai Dash Cam Omni aktuális kuponjai
Műszaki adatok
Modell | 70mai Dash Cam Omni X200 |
---|---|
méretek | 51.5 x 51.5 x 93.2 mm |
Kijelző mérete | 1.2 " |
Kijelző technológia | IPS |
Kijelző felbontása | 240 240 x px |
Videó felbontás | 1920 1080 x px |
Képérzékelő | OS02K10 |
klón | f / 1.5 |
Képkocka másodpercenként | 30 / 60 fps |
Frekvencia | 50/55/60 Hz |
Kamera szög | 140 ° |
feldolgozó | NT96580 |
BATERIA | 300 mAh |
Beépített GPS modul | Igen |
A csomagolás minősége és tartalma
A 70mai Dash Cam Omni-t enyhén ütött-kopott kartondobozban kaptuk. Belül a fényképezőgép termékdoboza buborékfóliába volt csomagolva, és még mindig szilikon borítékban.
A szállítás közbeni sérülések elleni védelem minősége így nagyon jó. A dobozban lévő szabad hely azonban semmilyen módon nem volt kitöltve, ezért a külső doboz némi sérülést szenvedett és enyhén deformálódott.
A csomag magát a kamerát tartalmazza, nagyon nem szokványos kivitelben. A csomag tartalmaz még egy 3.5 m-es kábelt, egy autós töltőt az elektromos csatlakozáshoz, egy kis műanyag kart a kábel autóba helyezéséhez, egy pár átlátszó, antisztatikus matricát, valamint egy tartalék kör alakú matricát.
Megkaptuk az ún hardverkészlet, amely csak egy kábelből áll. Néhány felügyeleti funkció elérhetővé tételére szolgál. Ez a kábel is 3.5 m hosszú.
modern design
A 70mai Dash Cam Omni autós kamera nagyon nem szokványos, de modern kialakítású, ezért a gyártó egyértelműen a fiatalabb vásárlói generációt célozza meg. Mi a fehér-piros színkombinációt választottuk, de standard fekete is kapható.
A legtöbb általános autókamerával ellentétben a 70mai Dash Cam Omni tabletta alakú. Alsó része, ami esetünkben piros, forgatható, és az elülső részen van egy lencse, amely a legalsó hangszórót egészíti ki.
Az egyes részek felületén egy vékony háttérvilágítású csík található, amely jelzi a kamera különböző állapotait. A felső részen egy 1.2 hüvelykes, négyzet alakú kijelző, egy mikrofon, egy USB-C port és egy három gumírozott gomb kapott helyet.
A fényképezőgép tetején egy tartó található, amely egy öntapadó szalagot tartalmaz, amelyet egyszerűen elfordíthat. A kamera beszerelés után is bármikor leválasztható és eltávolítható az autóból anélkül, hogy le kellene húzni.
Beszerelés az autóba
Ahogy fentebb említettük, a kameracsomag mindent tartalmaz, ami az autóba való beszereléshez szükséges. Több éve használjuk a 70mai Dash Cam Pro kamerát, így már van tapasztalatunk a csatlakozásról. Ennek a modellnek azonban régebbi, micro USB portja van, így az új termék sikeres csatlakoztatásához új kábelt kellett kifeszítenünk.
Kezdjük tehát az elejétől. A rögzítés lényege a kamera megfelelő helyének kiválasztása. Az ajánlott hely a középső tükör mögött a szélvédőn vagy a mellette lévő egyik oldalon. Mivel a tükör mögött nem sok helyünk van, a kamerát a tükör mellé, az utasoldalra tettük.
Az első lépés egy átlátszó antisztatikus fólia ragasztása a szélvédőre. A kameratartót ezután erre a fóliára ragasztják, ideális esetben a megjelölt kör alakú helyre. A már említett kameratartó matricát tartalmaz, amely szintén megtalálható az extra csomagban. Ugyanez a helyzet a fóliával, tehát ha nem sikerül megfelelően felragasztani a fényképezőgépet, van még egy próbálkozás.
Javasoljuk azonban, hogy figyeljen oda, és próbálja meg a fényképezőgépet a lehető legegyenesebbre ragasztani az első próbálkozásra. Mivel a szélvédőnek van egy bizonyos lejtése, a kamera dönthető úgy, hogy vízszintes legyen. Ezután csak csatlakoztassa a kábel egyik végét a kamerához, a másikat az autós töltőhöz. Két USB portja van.
Ami a kábelt illeti, elrejtheti az autóban az egyes belső kárpitok vagy műanyag megerősítések közötti résekben és az ajtókeret gumi mögött. A könnyebb kezelhetőség érdekében egy műanyag rögzítőkart is tartalmaz a csomag.
Először kapcsolja be és csatlakoztassa az okostelefont
Mivel maga a kamera meglehetősen egyszerű menüvel rendelkezik, a legtöbb beállításhoz szükségünk van egy alkalmazásra. Ugyanaz a neve, 70mai, és a Play Áruházban találjuk meg. Az alkalmazás Bluetooth segítségével képes megkeresni a kamerát, ha az okostelefon közelében van. Ezután megerősítheti a párosítást a fényképezőgép be-/kikapcsoló gombjának megnyomásával.
Ezután jön a csatlakozás a kamera WiFi hotspotjához. Először manuálisan kellett bekapcsolnunk a menü segítségével, amely a lefelé mutató nyíl szimbólummal ellátott gomb megnyomásával érhető el. A folyamat többi része automatikus volt.
Az alkalmazás ezután végigvezetett minket a kamera felszereléséhez és csatlakoztatásához szükséges oktatóvideókon. A következő egy képteszt, ahol ellenőrizheti, hogy egyenesen szerelte-e fel a kamerát. Az alkalmazás azonnal értesített bennünket, hogy nem használunk hardverkészletet, így az autó parkolása közbeni megfigyelés nem működik.
Hasznosak voltak az elérhető hangutasításokról szóló információk is, amelyekkel fotózhatunk, vészhelyzeti videót rögzíthetünk vagy szelfit készíthetünk. A hangutasítások teljes lehetőségeiről később részletesebben szólunk.
Képminőség és felvétel
Az alapbeállítások szerint az autó gyújtáskulcsának elfordítása után azonnal a kamera is bekapcsol, és elkezdi a felvételt. A videó folyamatosan rögzítésre kerül a belső memóriába, amely 64 GB-os. Itt nincs lehetőségünk memóriakártyák használatára.
Az alapértelmezett felbontás 1920 x 1080 px 30 fps-sel, amit át is válthatunk 60 fps-re. Más felbontás nem érhető el. Ami a képminőséget illeti, nagyon jó. Napközben minden szépen látszik, az autók rendszáma is. Bár a kép kissé mesterségesen fókuszált, ami kissé természetellenesnek tűnik, ez egy autós kamera, nem családi videók forgatására. Erre a célra a kép kiváló.
A videón a márka logója látható a kamera modelljével, az aktuális sebességgel, a GPS koordinátákkal, a dátummal és az idővel. Az alkalmazásban néhány további adattal átválthatunk egy hatékonyabb megjelenítésre is, de ezek csak lejátszás közben jelennek meg az alkalmazásban. Egyszer azonban megtörtént velünk, hogy a videóról ismeretlen okból hiányoztak a GPS koordináták.
Mivel április elején teszteltük a kamerát, amikor napról napra változott az időjárás, szinte minden időjárást rögzítettünk a videókon - napos, felhős, esős és még havas is. Könnyedén összehasonlíthatja a képminőséget különböző körülmények között.
Megjelenítés és felhasználói interakció
A 70mai Dash Cam Omni autós kamera kis kijelzővel rendelkezik, 1.2 hüvelykes átlóval. Ez egy IPS kijelző, felbontása 240 x 240 px. Ez utóbbi egy rögzített videót vagy különféle érzelmeket jelenít meg a márka kabalájáról, amelyet MaiX-nek hívnak. A kijelző azonban elég fényes, ami rontja a láthatóságát.
MaiX egy medve, és elég gyakran láthatjuk a képmását leegyszerűsített rajzfilm formájában a kamera kijelzőjén. A fényképezőgép ki- és bekapcsolásakor integet, mosolyoghat rád vagy felfelé mutató hüvelykujját mutathatja. Érdekes elterelés, de meg tudnánk nélkülözni. De legalább felvidítja a gyerekeket.
Az interakciókhoz hozzájárul a kamera kerülete körüli háttérvilágítású színes csík is, melynek színe különböző műveleteket jelez, mint például a betöltés, a hiba vagy az éppen végrehajtott művelet sikeres befejezése.
Hangutasítások
Ahogy az előző fejezetek egyikében említettük, a kamera képes reagálni néhány hangutasításra. Ezek határozottan meghatározottak, és konkrétan a következők:
- lő balra – balra fordítja a kamerát és rövid videót rögzít (9 másodperc)
- lőj jobbra – jobbra fordítja a kamerát és rövid videót rögzít
- fotózni – fényképez
- vészhelyzeti videót készíteni – vészhelyzeti videót rögzít
- készíts szelfit – befelé fordul és fényképet készít
- vlog forgatás – rövid videót rögzít, miközben lassan forog a tengelye körül
- lőj be – a jármű belseje felé fordul és elkezdi a videó rögzítését
- hang leállítása – kikapcsolja a hangot a videóban
- hang rögzítése – bekapcsolja a hangot a videóban
- hotspot letiltása – kikapcsolja a WiFi hotspotot
- hotspot engedélyezése – bekapcsolja a WiFi hotspotot
A kamera nagyon megbízhatóan és gyorsan reagál a hangutasításokra. Annak ellenére, hogy csak angol nyelvűek, használatuk meglehetősen hatékony. Megjegyzendő, hogy a legtöbb ilyen műveletet nem hajthatjuk végre hangutasításokon kívül. Ez különösen vonatkozik a rövid videók rögzítésére.
ADAS rendszer
Valószínűleg sokan ismerik az ADAS-t (Advanced Driver Assistance System), amely különféle kockázatokra figyelmezteti a járművezetőket. Egyszerűen aktiválja ezt a rendszert az alkalmazásban.
Ezt követően a kamera kéri a kamera helyes beállítását a kijelzőjén megjelenő vízszintes vonalnak megfelelően. Másolnia kell az autó motorháztetőjének elülső szélét. Nem sikerült pontosan úgy döntenünk a kamerát, hogy a motorháztető ezzel a vonallal párhuzamos legyen, és talán ezért is tartott elég sokáig a kalibrálás.
A kalibrálás 40 km/h feletti sebességnél automatikusan megtörténik. Sokszor haladtunk ezzel a sebességgel, és a kamera folyamatosan tájékoztatott bennünket, hogy az ADAS rendszert kalibrálni kell, és többször is felszólított, hogy 40 km/h feletti sebességgel haladjunk. Többszöri próbálkozás után a kalibráció sikeres volt, aktiválva az ADAS rendszert.
Különösen a járművekre hívta fel a figyelmünket nami, amelyet gyorsabban közelítettünk meg, a jármű előtt álló gyalogosokon vagy esetenként akár a forgalmi sávról letérve is. Azonban őszintén meg kell mondanunk, hogy ez a rendszer nem hozott számunkra hozzáadott értéket. Figyelmeztetések az autó előtt nami illetve az átkelőhelyen átmenő gyalogosok viszonylag feleslegesek.
Előtte az autón nami mégpedig a kamera egészen véletlenül riasztott, amikor az elöl haladó autóhoz közeledtünk nami. Figyelmeztetett minket a gyalogosokra, amikor már majdnem az átkelőnél voltunk. A kiválasztott értesítéseket, amelyeket nem kívánunk kapni az ADAS rendszerrel kapcsolatban, a beállításokban lehet kikapcsolni.
HW készlet és beszerelése
Az említett HW készlet szükséges ahhoz, hogy a kamera látómezejében lévő hely figyelését leállított motor mellett is aktiválja parkolás közben. Ezeket a funkciókat a beállításokban közvetlenül a fényképezőgépben, annak gombjaival tudjuk bekapcsolni. Először azonban csatlakoztatnunk kell a kamerát a HW kit segítségével.
Az egyik végén egy USB-C kábel, a másik végén három kábel található. VCC+, ACC és GND jelöléssel vannak ellátva. A piros VCC+ vezetékhez 12 V-os feszültségforráshoz kell csatlakoztatni, amely akkor is elérhető, ha a gyújtás ki van kapcsolva. A forráshoz a sárga ACC kábel csatlakozik, amely a kulcs elfordítása után aktiválja a 12 V-os feszültséget. A fekete GND földelésre szolgál, és az autó bármely fém részéhez csatlakoztatható.
A legegyszerűbb módja, ha ezeket a kábeleket a biztosítékokhoz csatlakoztatja. Az alábbiakban egy részletes videót találhat ennek végrehajtásáról:
A méréshez multimétert használtunk, amivel azonosítottuk a biztosítékokat, amihez ezután csatlakoztattuk a kábeleket. A kamera csak megfelelő csatlakoztatás után tette lehetővé az említett funkciók aktiválását. De van jobb csatlakozási megoldás is, az ún biztosíték adapter, amely ezután csatlakozik az egyik szabad pozícióhoz.
Azt is említsük meg, hogy 4G készletet is vásárolhatunk. Ezzel más nagyon érdekes funkciókat nyit meg, mint például az élő közvetítést, az alkalmazás értesítéseit vagy az autó helymeghatározó funkcióját és a felhőalapú tárolást.
Az autó körüli tér figyelése
Sajnos a parkolás közbeni megfigyelés nem működik a legjobban. A kamera néhány nap alatt csak néhány videót rögzített, és különféle kísérleteket, hogy elindítsa az autó körüli mozgások rögzítését, és többnyire csak akkor, amikor be- és kiszálltunk az autóból. Összehasonlításképpen: a 70mai Dash Cam Pro több tucat videót rögzített, miközben ugyanolyan nagy intenzitással parkolt.
Ha azonban a 70mai Dash Cam Omni eseményt észlel parkolás közben, azonnal forogni kezd a tengelye körül. És éppen ez a forgó kamera óriási előnye. A felvételen jól láthatjuk az egész eseményt az autó körül, nem csak azt, ami az autó előtt történik.
Gyanítjuk, hogy az 1.1.32ww verzió legutóbbi frissítése okozhatott némi gondot, mert a frissítés után a már említett kapcsolat megszakadt a kamera és az okostelefon között.
Egy másik érdekes funkció, amit a HW kit csatlakoztatása után használhatunk, a timelapse. Ha a timelapse funkció be van kapcsolva, a kamera timelapse videót készít a teljes parkolási idő alatt.
70mai Dash Cam Omni vs 70mai Dash Cam Pro
Ahogy már többször is említettük, mivel egy régebbi, ugyanattól a gyártótól származó kameránk is van, a nagyon népszerű 70mai Dash Cam Pro modell, ezért mindkét kamera felvételi minőségét összehasonlítottuk Önnek.
Rövidek és világosak leszünk, már első pillantásra láthatja, hogy az új 70mai Dash Cam Omni képe tisztább, nagyobb kontraszttal, jobb színvisszaadással és jobb színezésselnamiműszaki terjedelem. Az alábbiakban mindkét kameráról külön-külön nézheti meg a videókat.
Az alkalmazási környezet és annak megbízhatósága
A 70mai alkalmazás meglehetősen egyszerű és áttekinthető környezettel rendelkezik. A kezdőképernyőn találjuk készülékeinket, ahol a 70mai Dash Cam Omni kiválasztása után több vezérlővel élő videó adás jelenik meg.
Van a kamera manuális oldalra forgatása az iránygombok segítségével, fényképezés, albumba lépés és a kamera kalibrálása. Ez minden.
Az albumban a videók egyéni kategóriákba vannak osztva. A normál autós videók mindig 60 másodpercesek, ezeket a galériából tölthetjük le az okostelefon memóriájába. Létezik egy idővonal is, ahol az egyes felvételi típusokat színesen jelöljük, 10/20/30 másodperces vagy 1/2/3 perces videó letöltésének lehetőségével. Elég sokáig tart a letöltés, és egy egyperces videó körülbelül 245 MB.
Sajnos az alkalmazás megbízhatósága nem a legjobb. Nálunk gyakran előfordult, hogy videók nézése vagy az alkalmazásban történő beállítások elvégzése közben megszakadt a WiFi kapcsolat a kamera és az okostelefon között. Ezenkívül az alkalmazásnak néha problémái voltak a kezdeti képernyő betöltésével.
Beállítások menü
A beállítások az alkalmazásban arról a képernyőről érhetők el, ahol a párosított eszközeinket látjuk. Ha már kiválasztunk egyet közülük, és abba a módba lépünk, amelyben az élő adást látjuk, akkor itt nem jutunk el a beállításokhoz, ami meglehetősen logikátlan.
A kínálat meglehetősen széles, ezért nem írunk le minden lehetőséget. A legtöbbet azonban megtalálja a képernyőképeink között, és csak az érdekesebbeket említjük meg. Ide tartozik például az említett ADAS rendszer, WiFi hot-spot, sebességmértékegységek, dátumformátum vagy hangerő bekapcsolása.
A felbontás mellett a képkocka másodpercenkénti száma (1920 x 1080 px 30 vagy 60 képkocka/mp-nél), HDR vagy videótömörítés is rendelkezésre áll. A vezetés közben rögzített videók hosszát is módosíthatjuk, ahol az alapértelmezett érték 1 perc.
70mai Dash Cam Omni: Utolsó áttekintés
A stílusos 70mai Dash Cam Omni X200 autókamera egy nagyon érdekes és modern újdonság a népszerű 70mai márka műhelyéből. Azonnal megragadja a tekintetet atipikus kialakításával, forgó lencsével, aminek köszönhetően a kamera az autó teljes környezetét és a belső teret is megörökítheti. FullHD felbontásban, 60 fps-sel rögzít videót, a képminőség pedig nagyon jó szinten van.
Hangutasításokkal és különféle érdekes funkciókkal is elégedettek lesznek, mint vlog filmezés, parkolás közbeni térfigyelés, ADAS rendszer vagy ún. timelapse videók fényképekből.
Sajnos az imént említett parkolás közbeni megfigyelés valahogy nem hangolt. Magas érzékenysége ellenére a kamera szinte semmit nem rögzít a környezetben, kivéve az autóba való be- és kiszálláskor. Ráadásul gyakran megromlik a WiFi kapcsolat a kamera és az okostelefon között, így csak azt hihetjük, hogy a gyártó ezeket a problémákat egy firmware frissítéssel kiküszöböli.